Terminoloji
Acil Durum
Acil durum, hemen müdahale ya da reaksiyon gerektiren, beklenmeyen ve ciddi olay ya da durum.
Acente
Belirli bir bölge veya iş türü itibariyle sigortacıyı temsil eden sigorta aracısı
Anlaşmalı Kurum
Asistans Şirketinin anlaşma şartına göre belirli bir indirim oranı ile hizmet sağladığı kurumlar.
Arıza
Araçta elektrik veya mekanik bir aksaklık, bozulma meydana gelmesi sebebiyle aracın hareketsiz kalması halidir.
Asistans Hasarı
Asistans Hizmeti
Yol Yardım, Konut Yardım, Medikal Yardım, Seyahat Yardım, Kişisel Asistans(Concierge) vb. çözümler.
Asistans ile teminat altına alınan kişiye, eşyaya veya mala fiziksel veya maddi bir zarar gelmesi durumunda asistans şirketi için oluşan maliyet.
Asistans Primi
Kişinin belirli bir asistans hizmetinden yararlanmak için ödediği bedel
Asistans Süresi
Kişinin asistans hizmetlerinden yararlanmaya hak kazandığı tarih itibarı ile ilgili hizmetlerinden yararlanabilme süresi
Asistans Şirketi
Asistans hizmetlerini sağlayan / sunan şirket veya şirketler
Asistans Teminatı
Asistans hizmeti ile ilgili kapsam
Asistans
Acil ya da acil olmayan herhangi bir durumda kişiye sunulan çözüm
Azami İyi Niyet Prensibi
Sigortanın genel prensiplerinden olup, sigorta sözleşmesinin taraflarının gerek sözleşme yapılırken gerekse poliçenin devamı süresince ve hasar halindeki yükümlülüklerini ortaya koyar.
Broker
Esas olarak sigorta teminatı satın almak isteyen kişinin danışmanı ve temsilcisi olan özel ve bağımsız profesyonel sigorta aracısı.
Büyük Sayılar Kanunu
Eldeki riziko sayısı arttıkça, hasar oranının, o olaya ilişkin genel hasar olasılığı yüzdesine daha çok yaklaşacağını öngören istatistik prensibi.
Clean-cut
Asistans hizmet bedelinin herbir sigortalı/müşteri için aylık olarak Asistans şirketine ödenmesi ve Asistans şirketinin de herbir sigortalı/müşteri için ilgili ay için kapsam dahilinde asistans hizmetinin sağlanması.
Coğrafi Sınır
Kişinin asistans hizmetlerinden yararlanabileceği coğrafi bölge / alan
Çagri Merkezi
Kişinin asistans hizmetlerinden faydalanmak için telefonu ile arayacağı hizmet merkezi
Çekme/Çekici
Aracın; kaza, arıza, yangın, hasar ya da benzeri durumlar sebebiyle hareketsiz kalması durumunda, çekici araç ile çekilerek servise teslim edilmesi.
Daimi İkametgah
Sigortalı’nın/müşterinin poliçenin/üyeliğinin düzenlendiği ülke içindeki evi veya asistans kapsamında belirtilen ikametgah adresidir.
Ex-Gratia
Asistans şirketinin yasal bir zorunluluk olmamasına ve sorumluluk kabul etmemesine karşın hasarın ödenmesi durumu
Genel şartlar
Poliçe üzerinde açıkça ifade edilmiş, teminatın kapsamı, istisna edilen haller, hasar prosedürü, sigortalının görev ve yükümlülükleri, anlaşmazlık halinde uygulanabilecek hükümler, prim ödemesi, rücu durumu gibi sigorta sözleşmesinin esaslarını içeren koşullardır.
Hasar / Prim Orani:
“Gerçekleşen hasarların kazanılmış prime olan oranıdır. Hasar prim oranının hesabı şu şekilde yapılmaktadır: (Ödenen Hasarlar + Muallak Hasarlar Karşılığı – Devreden Muallak Hasarlar Karşılığı) / (Yazılan Prim – Kazanılmamış Primler Karşılığı + Devreden Kazanılmamış Primler Karşılığı – Devam Eden Riskler Karşılığı + Devreden Devam Eden Riskler Karşılığı).”
Hasar frekansı
Asistans hizmet adedinin toplam hizmet hakkı olan kişiye/müşteriye olan bölünmesiyle hesaplanır.
Hasar
Kara Taşıtları Kasko Sigortası Genel Şartlarında ifade edilen; A.1.a (motorlu araçlarla çarpışma), A.1.b (bir cismin araca çarpması veya aracın bir cisme çarpması), A.1. c (ücüncü kişilerin kötü niyet ve muzipliği), A.1.d (Aracın yanması) A.1.e (çalınma veya çalınmaya teşebbüs) Risklerin gerçekleşmesi sonucu aracın 24 saati aşan onarıma maruz kalması veya araçta seyahat eden kişilerin bedensel bir zarara uğramaları veya Aracın trafikte seyredemeyecek şekilde kısmi hasara uğraması ve/veyabu hasar sonucu kırık farlar, tehlikeli sarkan keskin parçalar veya araç kullanımı sırasında düşecek parçalar gibi nedenler ile trafik güvenliğinin tehdit etmesi durumunda da araç hasarlı kabul edilir.
Hizmet Birimi
Asistans hizmetleri/çözümleri sağlayan / organize eden operasyonel hizmet birimleri.
İkame Araç(RAC)
Kaza sonrası onarım süresinin belirli bir süreyi alması durumunda, sigırtalı/müşteriye ikame olarak geçici tahsis edilen araç.
Kaza
Kara Taşıtları Kasko Sigortası Genel Şartlarında ifade edilen; A.1.a (motorlu araçlarla çarpışma), A.1.b (bir cismin araca çarpması veya aracın bir cisme çarpması), A.1. c (ücüncü kişilerin kötü niyet ve muzipliği), A.1.d (Aracın yanması) A.1.e (çalınma veya çalınmaya teşebbüs) Risklerin gerçekleşmesi sonucu aracın hasarlanması veya araç sürücü ve yolcularının bedensel yaralanmalarına neden olan hadise.
Kazanılmış Prim
Belirli bir süreye kadar sağlanmış olan asistans hizmetlerinin hak edilişi için ödenen asistans primi. Peşin alınan (yazılan) asistans priminin belirli dönem için kazanılmış/hak edilmiş olması. Hesap yılının birinci gününden itibaren sigortacı tarafından düzenlenmiş poliçeler karşılığında yazılan primler, teknik anlamda brüt primdir.
Kloz
Asistans hizmetleri kapsamında taraflar arasındaki sözleşmenin gerçek sınırlarını belirlemek amacıyla kullanılan özel şart veya şartlar.
Kurtarıcı
Aracın şarampole yuvarlanması, aracın yolun dışına çıkarak vinç ile kurtarılması gerektiği durumlarda kurtarıcı ile kurtarılması ve yola konması.
Lehdar
Asistans’tan faydalanan kişidir. Asistans sözleşmesine doğrudan taraf olabildiği gibi, sigortalı/asıl üye konumundaki diğer bir kimsenin yapmış olduğu sözleşme ile de asistanstan doğrudan veya dolaylı olarak yararlanma konumunu elde edebilir.
Limit
Asistans hizmet kapsamında belirtilmiş ise hizmetin tutar ya da adet cinsi ile sınırlandırılması
Muafiyet
Asistans hasarının ödemesi sırasında kişi tarafından karşılanacak olan meblağ.
Muallak hasar
Meydana gelmiş ve sigorta şirketi tarafından bilinen bir hasara ilişkin olarak, ileride ödenmesi muhtemel hasar ödemesidir ve bu muhtemel ödeme için ayrılan miktara da muallak hasar rezervi denir.
Mucbir Sebep
İnsan iradesi, gücü ve müdahalesiyle önüne geçilemeyen, deprem, yıldırım, kasırga gibi doğal afetler mücbir sebep olarak adlandırılmaktadır ve sorumluluk hukuku açısından önem taşımaktadır.
Müşteri Temsilcisi
Asistans hizmetlerini organize eden, çağrı merkezinde çalışan kişi.
Organizasyon
Kişinin talep ettiği rezervasyon veya satın alma hizmetinin, kişi adına, asistans şirketi tarafından maliyetleri kişiye ait olmak sureti ile gerçekleştirilmesi
Ödenen hasar
Meydana gelmiş hasar için yapılan ödeme/lerdir.
Özel Şartlar
Asistans hizmetinin kişiye sağlanması ile ilgili kapsam dışında olan ve genel şartlara eklenmiş koşullar
Provizyon
Kişinin asistans kapsamında olan bir hizmeti almadan önce asistans şirketinden ön onay alması
Reasürans
Sigortacının, üstlendiği sorumluluğun bir kısmını veya tamamını, diğer bir sigortacıya devretmesi
Reasürör
Poliçeden doğan sorumluluğun bir kısmını, sedandan reasürans yoluyla devralan şirket
Risk Sözleşmesi
Teminat şartlarına göre asistans hizmet bedellerinin asistans şirketi tarafından karşılandığı sözleşme türü
Riziko Yönetimi
Bir işletmeyi tehdit eden rizikoların belirlenip denetim altına alınması işlemi
Riziko
Zararın olası nedeni, tehlike./ Tehlikenin gerçekleşme olasılığı./ Tehlike altındaki nesne ya da kişi.
Run-off
Asistans hizmet bedelinin herbir sigortalı/müşteri için yıllık olarak Asistans şirketine ödenmesi ve Asistans şirketinin de herbir sigortalı/müşteri için belirlenen süre (genellikle 1 (Bir) yıl) ile kapsam dahilinde asistans hizmetinin sağlanması.
Servis Sözleşmesi
Asistans Şirketi’nin kapsam dahilindeki hizmetlere dair sadece organizasyon yaptığı, hizmet başına dosya başı bir bedel talep edilen sözleşme türü.
Sigorta Poliçesi
Sigortacı, seyahat sırasında poliçenin geçerlilik tarihleri arasında meydana gelen bir kaza veya önceden mevcut bir duruma bağlı olmayan hastalık hali sonucunda, planlanan seyahat süresi dışında meydana gelmemesi kaydıyla, Sigortalı’ya, poliçede belirtilen teminatları sağlar.
Sigorta
Sigorta, aynı türden tehlikeyle karşı karşıya olan kişilerin, belirli bir miktar para ödemesi yoluyla toplanan tutarın, sadece o tehlikenin gerçekleşmesi sonucu fiilen zarara uğrayanların zararını karşılamada kullanıldığı, bir risk transfer sistemidir.
Sigortacı
Sigorta teminatını sigortalıya taahhüt eden ve sigortalı cephesinden sorumluluğun tamamını üstlenen sigorta şirketi
Sigortalı
Bir sigorta ürünü ile güvence altına alınmış kişi
“Sigortalı Araç: (Asistans hizmeti olan)”
“Hususi: Mevcut sigorta sözleşmesinde belirtilen araç, 3.500 kg. ağırlığından az ve ülke sınırları içinde hareket eden ticari amaçla kullanılmayan motorlu binek kara taşıtıdır.
Hafif Ticari: 3,5 tonu aşmayan minibüs, pick-up, kamyonet (Panel-Van tipi) tipi ticari araçlardır.
Ağır Ticari: Ticari veya profesyonel anlamda yolcu ve/veya malların taşınması ve/veya kiralanması amacı ile kullanılan yüksüz ağırlığı 10.000 Kg’ı aşmayan; Uzun şasi Minibüs, Midibüs, Çekici, Kamyon, TIR (Kafası), Dorse gibi ticari araçlar.”
Sözleşme yenilemesi
“Run-off olarak fesih edilen asistans sözleşmesinde, Asistans şirketi önceden aldığı (yıllık) asistans primine karşılık olarak herbir poliçe/üye süresi boyunca (genellikle 1 yıl) hizmetlerinin sağlanması,
Clean-cut olarak fesih edilen asistans sözleşmelerinde ise, eğer prim run-off/yıllık olarak önceden alınmış ise fesih tarihinden sonraki günler için önceden ödenen asistans primleri iade edilerek, fesih tarihi itibariyle hizmetlerin durdurulması. Eğer prim aylık olarak ödenmiş ise, fesih tarihi itibariyle asistans şirketinin hizmet hakkı, sigorta şirketinin ya da asistans kullanan şirketin asistans prim ödemesi sona erer.”
Tahkim
Sigorta sözleşmesine ilişkin anlaşmazlıklarda başvurulan bağımsız hakem.
Tamir
Hasar gören asistans konusunun asistans şirketi tarafından onarımının yapılarak tazminat ödemesinin gerçekleşmesi.
Tedarikçi
Asistans şirketinin hizmeti sağlamak üzere çalıştırdığı alt hizmet sağlayıcı. Örn: çekici, kiralık araç, ambulans vb. firmalar.
Yazılan Prim
Belirli bir süre için teminat altına alınan hizmetler için önceden/peşin olarak ödenen asistans primi.
Zeyilname
Mevcut asistans sözleşmesine ek olarak düzenlenen ve riziko ya da asistans koşullarına ilişkin değişiklikleri gösteren belge.
@2017-2023 Asistans Şirketler Derneği Tüm Hakları
Site Argesoft tarafından hazırlanmıştır